Partnerzy serwisu:
Pasażer

Sukces Ouigo na trasie Paryż – Bruksela

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
12-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Od 10 miesięcy niskokosztowe pociągi marki Ouigo Train Classique wożą pasażerów na międzynarodowej trasie Paryż – Bruksela, stanowiąc tanią alternatywę dla drogich pociągów dużych prędkości TGV InOui i Eurostar.

Jest to pierwsza międzynarodowa relacja, obsługiwana przez klasyczne pociągi Ouigo Train Classique, które w odróżnieniu od Ouigo nie korzystają z linii dużych prędkości. Usługa realizowana przez koleje francuskie SNCF w kooperacji z belgijskim partnerem SNCB okazała się strzałem w dziesiątkę. Pociągi cieszą się bardzo wysoką, często stuprocentową frekwencją.

Powrót tanich pociągów na trasę Paryż – Bruksela

Ouigo to marka tanich połączeń kolejowych, realizowanych przez francuskie koleje państwowe SNCF z wykorzystaniem linii i pociągów dużych prędkości. Usługa została uruchomiona 11 kwietnia 2013 roku w odpowiedzi na ekspansję tanich linii lotniczych na trasach krajowych, szybko stając się popularną i rozpoznawalną marką. W kwietniu 2022 roku usługa została rozszerzona o tradycyjne składy wagonowe, które nie korzystają z infrastruktury dla pociągów dużych prędkości, poruszając się jedynie po liniach konwencjonalnych z prędkością do 160 km/h.

W celu lepszej identyfikacji produktu powstała nowa marka Ouigo Train Classique z innym logotypem i odmienną malaturą pociągów. 19 grudnia 2024 r. sieć Ouigo Train Classique rozszerzyła o międzynarodowe pociągi Paryż – Bruksela. Tym samym stolice Francji i Belgii po kilkuletniej przerwie odzyskały bezpośrednie tanie połączenia kolejowe. Od 2016 do 2022 r. między stolicami obu państw funkcjonowały tanie połączenia Izy Thalys, które co prawda były obsługiwane przez składy zespolone TGV, ale podobnie jak dziś Ouigo Train Classique nie korzystały z linii dużych prędkości LGV Nord.

Bez Wi-Fi i usługi gastronomicznej

Oferta Ouigo Train Classique na trasie Paryż – Bruksela to trzy pary pociągów dziennie z wyjątkiem sobót, kiedy w rozkładzie jazdy figurują dwa połączenia. Pociągi rozpoczynają bieg na paryskim dworcu Nord, po drodze zatrzymują się na stacjach: Creil i Aulnoye-Aymeries we Francji oraz w belgijskim Mons i kończą bieg na dworcu Midi w Brukseli. Na pokonanie 311-kilometrowej trasy potrzebują od 3.03 do 3 godzin i 16 minut (w relacji przeciwnej od 2.57 do 3.07). Podróż pociągiem Eurostar z Paryża do Brukseli trwa ponad dwa razy krócej – godzinę i 22 minuty. Ouigo Train Classique korzystające z linii konwencjonalnej na terenie francji rozpędzają się do 160 km/h, ale w Belgii maksymalna prędkość wynosi jedynie 140 km/h.

Składy obsługujące relację Paryż – Bruksela zestawiają koleje belgijskie SNCB. Każdy pociąg składa się z 8 bezprzedziałowych wagonów, w tym 7 wagonów 2. klasy z 80 miejscami i jednego wagonu 1. klasy, w którym jest 60 miejsc. Są to standardowe wagony, wykorzystywane na liniach InterCity w Belgii. Na potrzeby marki Ouigo Train Classique wagony dostały stosowną malaturę, natomiast ich wnętrze nie zostało przebudowane. W niskokosztowych pociągach Ouigo nie występuje podział na 1 i 2 klasę, więc bardziej komfortowy wagon z mniejszą ilością miejsc oznaczono jako XL, co ma swoje odzwierciedlenie w cenie biletu. Wszystkie wagony są klimatyzowane. Przy fotelach znajdują się gniazdka elektryczne, nie ma natomiast bezprzewodowego internetu i żadnej usługi gastronomicznej. Pociągi prowadzone są belgijskimi elektrowozami serii HLE 18 Siemensa, łudząco podobnymi do lokomotyw z rodziny Siemens Vectron.

Dwa razy dłużej i dwa razy taniej

Podróż pociągami Ouigo Train Classique z Paryża do Brukseli trwa ponad dwa razy dłużej, ale jest też ponad dwa razy tańsza od TGV InOui i Eurostara.

Bilety na przejazd w taryfie Ouigo Essentiel kosztują od 10 do 59 euro, a w taryfie Ouigo Full od 26 do 69 euro. Dla porównania przejazd Eurostarem w standardowej klasie to wydatek od 25 do 125 euro.
W pociągach Ouigo Train Classique wzorem tanich linii lotniczych obowiązują restrykcyjne limity dotyczące przewozu bagażu. Wybierając taryfę Ouigo Essentiel możemy zabrać ze sobą jeden przedmiot osobisty i jedną małą torbę lub plecak. Bilety w tej taryfie nie podlegają wymianie i zwrotom. Możliwość wyboru miejsca do siedzenia ze schematu wiąże się z dodatkową opłatą w wysokości 3 euro w wagonie standardowym lub 7 euro w wagonie XL. Przewóz dodatkowego bagażu lub roweru / hulajnogi kosztuje 5 euro od sztuki.

Bardziej elastyczna taryfa Ouigo Full daje możliwość bezpłatnego wyboru wskazanego miejsca do siedzenia w wagonie standardowym lub XL. Wybierając tą taryfę możliwy jest zwrot lub wymiana biletu do 30 minut przed odjazdem oraz nieodpłatny przewóz jednej sztuki dodatkowego większego bagażu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij